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Prof. Dr. Andreas Beelmann

Head of the Department

Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation

Director of KomRex

 

Contact

Humboldtstraße 26

07743 Jena

Tel.: +49 (0) 3641/ 9-45901

E-Mail: Andreas.Beelmann[at]uni-jena.de

Office hours during Semester: Thursday, 11 a.m. - 1 p.m.

 

 

Resarch interests

 Prevention and Intervention in Childhood and Adolescence

 Methods and Problems of Evaluation Research

 Meta-Analysis and Integrative Research

 Developmental Psychopathology of Antisocial Behavior and Crime

 Prevention of Prejudice and Promotion of Intergroup Relations

 Hatecrimes and prevention of radicalization

 

Curriculum vitae


































Current publications (Selection) (Publications in pdf)

 

Monographies

 

 Beelmann, A. (Hsrg.). (im Druck). Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität.    Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.

 Bliesener, T., Beelmann, A. & Stemmler, M. (Eds.). (2011). Antisocial behavior and crime.    Contributions of developmental and evaluation research to prevention and intervention.    Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.

 Beelmann, A. & Jonas, K. (Hrsg.). (2009). Diskriminierung und Toleranz: Psychologische    Grundlagen und Anwendungsperspektiven. Wiesbaden: VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.

 Beelmann, A. & Raabe, T. (2007). Dissoziales Verhalten bei Kindern und Jugendlichen.    Erscheinungsformen, Entwicklung, Prävention und Intervention. Göttingen: Hogrefe.

 

 

Journals articles and book chapters

(in preparatin, in press, selection)

 

 Arnold, L. S., & Beelmann, A. (under review/accepted pending minor revisions). The    effectiveness of relationship education in low income populations. Results from a meta-   analysis. Journal of Family Relations.

 Beelmann, A., Malti, T., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Methodological and conceptual    innovations. Current status and future directions for prevention science and intervention    research. Prevention Science.

 Beelmann, A. (im Druck). Toleranzförderung und Vorurteilsprävention bei Kindern. Ergebnisse    des Grundschulprogramms PARTS. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in    Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts:    Wochenschau Verlag.

 Beelmann, A. (im Druck). Dissoziales Verhalten. In B. Gniewosz & P. Titzmann (Hrsg.),    Handbuch Jugend. Stuttgart: Kohlhammer.

 Beelmann, A. (im Druck). Sozial-emotionale Entwicklung im Vor- und Grundschulalter:    Prävention und Intervention. In P. Noack & B. Kracke (Hrsg.), Handbuch der Entwicklungs-    und Erziehungspsychologie. Heidelberg: Springer VS.

 Beelmann, A., Arnold, L. S. & Coatsworth, D. (in prep.). Family-focused programs to prevent    negative effects of immigration in children and adolescents. A systematic review. Campbell    Systematic Review. (Titel registration, Protocoll)

 Beelmann, A., Arnold, L. S., Maichrowitz, S. & Schulz, S. (in Bearbeitung). Buffering the    negative effects of poverty and migration on cogntive, educational, and social development. A    multi-national meta-analysis of child and adolescent training programs. Zeitschrift für    Psychologie, Special Issue: Hotspots in Psychology.

 Beelmann, A., Eisner, M. & Schulz, S. (in progress). Effects of parent training programs on    preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: An international    comprehensive meta-analysis. Campbell Systemativ Review. [Titel registration, protocol]

 Beelmann, A., Jahnke, S. & Neudecker, C. (im Druck). Radikalisierung Jugendlicher und    Extremismusprävention. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in Zeiten    sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau    Verlag.

 Beelmann, A. & Lipsey, M. W. (in press). Meta-analysis of effect estimates from multiple    studies. In M. W. Lipsey & D. S. Cordray (Eds.), Field experimentation: Methods for evaluating    what works, for whom, under what circumstances, how, and why. Thousand Oaks: Sage.

 Beelmann, A. & Lösel, F. (in progress). Child skills training and the prevention of antisocial    behavior and crime. An update of a meta-analysis. Campbell Systematic Review.

 Beelmann, A., Lutterbach, S. & Schulz, A. (in Bearbeitung). Prävention negativer    Migrationsfolgen durch kognitive und sprachliche Förderung von Kindern und Jugendlichen:    Eine internationale Meta-Analyse. Zeitschrift für politische Psychologie.

 Beelmann, A., Saur, M., Ziegler, P. & Noack, P. (in progress). The prevention of prejudice and    the promotion of intergroup relations. Short and long-term effects from the PARTS prevention    program. To be submitted to Prevention Science.

 Benbow, A. E. F. & Beelmann, A. (in press). Promoting parental education to prevent    authoritarianism: The role of systematic parent training. In F. Funke, T. Petzel, J. C. Cohrs & J.    Duckitt (Eds.), Perspectives on authoritarianism. Wiesbaden: VS-Verlag.

 Fritsche, I., Bilewitz, M., Jugert, P., Lücke, B., Beelmann, A., Noack, P. & Gollwitzer, M.    (submitted). Treat to personal control is breeding intolerance in intergroup relations: Process    evidence from national surveys and longitudinal data. European Journal of Social Psychology.

 Karing, C. & Beelmann, A. (submitted). Cognitive emotional regulation strategies: Potential    mediators in the relationship between mindfulness, emotional exhaustion, and satisfaction.    Evidence from a teacher student sample and a beginning teacher sample. Mindfulness.

 Kudlacek, D., Jukschat, N., Beelmann, A. et al. (in Druck). Radikalisierung im digitalen Zeitalter.    Risiken, Verläufe und Strategien der Prävention. forum kriminalprävention.

 Malti, T., Beelmann, A., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Special Issue: Methodological    dilemmas in developmental intervention research and roll-out. Prevention Science.

 Schulz, A. & Beelmann, A. (in progress). Effects of supervision in psychological work contexts.    Clinical Supervision.

 Zimmermann, J.,  Schubach, E., Beelmann, A., Kessler, T., Noack, P., Rothermund, K., & Neyer,    F. J. (submitted). Reginal belonging in a mobile world. Personality and Social Psychology    Bulletin.

 

 

Journals articles and book chapters

(last five years, selection)

 

 Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit schulischer Gesundheitsförderung und Prävention. In L.            Bilz,     G. Sudek, J. Bucksch, A. Klocke, P. Kolip, W. Melzer, U. Ravens-Sieberer & M.            Richter (Hrsg.),         Schule und Gesundheit (S. 267-283). Weinheim: BelzJuventa.

 Beelmann, A. (2015). Konstruktion und Entwicklung von Interventionsmaßnahmen. In W.            Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.),            Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 340-346).    Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

 Beelmann, A. (2015). Prävention von (rechts-)extremistischer Gewalt. In W. Melzer, D.            Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch            Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 467-473). Bad            Heilbrunn: Klinkhardt.

 Beelmann, A. (2014). Entwicklungsorientierte Kriminalprävention. In T. Bliesener, F. Lösel &            G.        Köhnken (Hrsg.), Lehrbuch der Rechtspsychologie (S. 106-125). Bern: Huber.

 Beelmann, A. (2014). Möglichkeiten und Grenzen systematischer Evidenzakkumulation durch            Forschungssynthesen in der Bildungsforschung. Zeitschrift für            Erziehungswissenschaften     (Sonderheft: Von der Forschung zur evidenzbasierten            Entscheidung), 17 (Supplement 4),  55-     78. doi: 10.1007/s11618-014-0509-2

 Beelmann, A. (2013). Entwicklung und Prävention von Vorurteilen. In U. Tworuschka (Hrsg.),            Handbuch der Religionen, 38. Ergänzungslieferung (Band 5, XIII, 1.2, S. 1-24).            München:       OLZOG-Verlag.

 Beelmann, A. & Heinemann, K. (2014). Preventing prejudice and improving intergroup            attitudes. A meta-analysis of child and adolescent training programs. Journal of Applied            Developmental Psychology, 35, 10-24. doi: 10.1016/j.appdev.2013.11.002.

 Beelmann, A. & Heinrichs, N. (2015). Evidence based psychotherapy. In J. D. Wright (Ed.),            International encyclopedia of social and behavioral sciences (2nd edition, Vol. 8, pp.            344-350).       Oxford, UK: Elesevier.

 Beelmann, A. & Hercher, J. (2015). Wirksamkeit und Qualitätskriterien von Prävention und            Intervention. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P.            Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und            Jugendlichen   (S. 573-578). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

 Beelmann, A. & Jaursch, S. (2016). Förderung sozialer Kompetenz bei Vorschulkindern: Ein            sozial-kognitives Trainingsprogramm zur Prävention kindlicher Verhaltensprobleme. In            T. Malti           & S. Perren (Hrsg.), Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen (S.            177-192). 2. Aufl.,     Stuttgart: Kohlhammer.

 Beelmann, A. & Karing, C. (2015). Förderung toleranter Einstellungen und die Prävention von            Vorurteilen. Langzeitwirkungen des Programms zur Förderung von Akzeptanz, Respekt,            Toleranz und sozialer Kompetenz (PARTS). forum kriminalprävention, 1/2015, 51-58.

 Beelmann, A. & Karing, C. (2014). Implementationsfaktoren und –prozesse in der            Präventionsforschung: Strategien, Probleme, Ergebnisse, Perspektiven. Psychologische            Rundschau, 65, 129-139. doi: 10.1026/0033-3042/a000215

 Beelmann, A. & Karing, C. (2013). Zur Effektivität präventiver Maßnahmen. Allgemeine            Befunde, Wirksamkeitsfaktoren und die Förderung von Kindern und Jugendlichen in            schwierigen Lebenssituationen. In B. Röhrle & H. Christiansen (Hrsg.), Prävention und            Gesundheitsförderung, Bd. V. Hilfen für Kinder und Jugendliche in schwierigen            Lebenssituationen (S. 39-52). Tübingen: dgvt-Verlag.

 Beelmann, A., Pfost, M. & Schmitt, C. (2014). Prävention von Verhaltens- und            Erlebensproblemen bei Kindern und Jugendlichen. Eine Meta-Analyse deutschsprachiger            Evaluationsstudien. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 22, 1-14.

 Bromme, R. & Beelmann, A. (2016). Transfer entails communication: The public            understanding           of (social) science as Stage and Play for implementing evidence-           based prevention knowledge           and programs. Prevention Science. Published            online: 30 July 2016. Doi: 10.1007/s11121-016-   0686-8.

 Jugert, P., Eckstein, K., Beelmann, A. & Noack, P. (2015). Parents influence on the            development   of their children´s intergroup attitudes. A longitudinal analysis from            middle childhood to early      adolescence. European Journal of Developmental            Psychology, Published online: 14 Sep 2015.            Doi:10.1080/17405629.2015.1084923.

 Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Implementation und Evaluation eines multimodalen            Stressbewältigungstrainings bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für            Gesundheitspsychologie,       24, 89-101. doi: 10.1026/0943-8149/a000159.

 Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit und Implementation von            Präventionsmaßnahmen in der Schule. Empirische Pädagogik, 30, 302-319

 Karing, C., Beelmann, A. & Haase, A. (2015). Herausforderungen von Präventionsarbeit an            Grundschulen. Eine empirische Erhebung. Prävention und Gesundheitsförderung, 10, 229-234.        Doi: 10.1007/s11553-015-0494-1.

 Klatte, R., Pabst, S., Beelmann, A. & Rosendahl, J. (2016). Wirksamkeit  von            körperorientiertem     Yoga bei psychischen Störungen: Systematische            Literaturübersicht und Meta-Analyse.         Deutsches Ärzteblatt international, 113, 195           -202. doi: 10.3238/arztebl.2016.0195.

 Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (Eds.). (2016). Special issue: Good            enough? Interventions for child mental health: From adoption to adaptation – From            programs        to systems. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45 (6).

 Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (2016). Toward dynamic adaptation of            psychological interventions for child and adolescent development and mental health.            Journal of       Clinical Child and Adolescent Psychology, 45, 827-836.

 Stemmler, M., Kötter, C., Bühler, A., Jaursch, S., Beelmann, A. & Lösel, F. (2013). Prevention            of         familial transmission of depression through a family oriented programme            targeting parenting    as well as the child´s social competence. Journal of Children´s            Services, 8, 5-20. doi:          10.1108/17466661311309754.

 Sundell, K. & Beelmann, A., Hasson, H. & von Thiele Schwarz, U. (2016). Novel programs,            international adoptions, or contextual adaptions? Meta-analytical results from German            and      Swedish intervention research. Journal of Clinical Child and Adolescent            Psychology, 45, 784-  796. [published online 11 Apr 2015]. doi:            10.1080/15374416.2015.1020540

 Tevikow, S., Barth, J., Maichrowitz, S., Beelmann, A., Strauss, B. & Rosendahl, J. (2013).            Efficacy of hypnosis in adults undergoing surgery or medical procedures: A meta-           analysis of      randomized controlled trails. Clinical Psychology Review, 33, 623-636.            doi: 10.1016/  j.cpr.2013.03.005 005 [ausgezeichnet mit dem Roy M. Dorus Award for            Best Clinical Paper der          Society for Clinical & Experimental Hypnosis, USA]

 

 

Central publications

(before 2013, selection)

 

 Beelmann, A. (2012). Perspektiven entwicklungsorientierter Kriminalprävention: Desiderate und    zukünftige Herausforderungen. Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 6, 85-93.    doi: 10.1007//s11757-012-0153-8

 Beelmann, A. (2011). The scientific foundation of prevention. The status quo and future    challenges of developmental crime prevention. In T. Bliesener, A. Beelmann, & M. Stemmler    (Eds.), Antisocial behavior and crime. Contributions of developmental and evaluation research    to prevention and intervention (pp.137-164). Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.

 Beelmann, A., Heinemann, K. S. & Saur, M. (2009). Interventionen zur Prävention von    Vorurteilen und Diskriminierung. In A. Beelmann & K. Jonas (Hrsg.), Diskriminierung und    Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven (S. 435-461). Wiesbaden:    VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.

 Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2010). Die Entwicklung von sozialer    Informationsverarbeitung und die Vorhersage physischer Aggression im Vorschulalter.    Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 119-131.

 Beelmann, A. & Raabe, T. (2009). The effects of preventing antisocial behavior and crime in    childhood and adolescence. Results and implications of research reviews and meta-analyses.    European Journal of Developmental Science, 3, 260-281.

 Beelmann, A. (2008). Jugenddelinquenz. Aktuelle Präventions- und Interventionskonzepte.    Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 2, 190-198.

 Beelmann, A. & Lösel, F. (2006). Child social skills training in developmental crime prevention:    Effects on antisocial behavior and social competence. Psicothema, 18, 602-609.

 Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Beurteilung von sozialen    Verhaltensproblemen und Erziehungsschwierigkeiten im Vorschulalter. Eine Untersuchung zur    deutschen Adaption des Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI). Diagnostica, 52, 189-198.

 Beelmann, A. (2006). Wirksamkeit von Präventionsmaßnahmen bei Kindern und Jugendlichen.    Ergebnisse und Implikationen der integrativen Erfolgsforschung. Zeitschrift für Klinische    Psychologie und Psychotherapie, 35, 151-162.

 Beelmann, A. (2004). Förderung sozialer Kompetenzen im Kindergarten. Evaluation eines    sozialen Problemlösetrainings zur universellen Prävention dissozialer Verhaltensprobleme.    Kindheit und Entwicklung, 13, 114-122.

 Beelmann, A. & Brambring, M. (1998). Implementation and effectiveness of a home-based early    intervention program for blind infants and preschoolers. Research in Developmental    Disabilities, 19, 225-244.

 Beelmann, A. & Bliesener, T. (1994). Aktuelle Probleme und Strategien der Metaanalyse.    Psychologische Rundschau, 45, 211-233.

 Beelmann, A., Jaursch, S., Lösel, F. & Stemmler, M. (2006). Frühe universelle Prävention von    dissozialen Entwicklungsproblemen: Implementation und Wirksamkeit eines    verhaltensorientierten Elterntrainings. Praxis der Rechtspsychologie, 16, 120-143.

 Beelmann, A. & Lösel, F. (2007). Prävention von externalisierendem Problem-verhalten. In B.    Röhrle (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung bei Kindern und Jugendlichen (S. 551-   588). Tübingen: DGVT-Verlag.

 Beelmann, A., Pfingsten, U. & Lösel, F. (1994). Effects of training social competence in children.    A meta-analysis of recent evaluation studies. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 260-   271.

 Beelmann, A. & Schneider, N. (2003). Wirksamkeit der Psychotherapie bei Kindern und    Jugendlichen. Eine Übersicht und Meta-Analyse zum Stand und zu Ergebnissen der    deutschsprachigen Effektivitätsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und    Psychotherapie, 32, 129-143.

 Brambring, M., Rauh, H. & Beelmann, A. (Eds.). (1996). Early childhood intervention: Theory,    evaluation, and practice. Berlin: de Gruyter.

 Lösel, F. & Beelmann, A. (2003). Effects of child skills training in preventing antisocial behavior:    A systematic review of randomized evaluations. Annals of The American Academy of Political and Social Science, 587, 84-109.

 Lösel, F., Beelmann, A., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Prävention von Problemen des Sozialverhaltens im Vorschulalter: Evaluation des Eltern-und Kindertrainings EFFEKT. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 127-139.

 Raabe, T. & Beelmann, A. (2011). Development of ethnic, racial, and national prejudice in childhood and adolescence: A multinational meta-analysis of age differences. Child Development, 82, 1715-1737. doi: 10.1111/j.1467-8624.2011.01668x

 Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). Prevalence and situational causes of stereotyped behavior in blind infants and preschoolers. Journal of Abnormal Child Psychology, 19, 569-590.

 Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). The age dependence of stereotyped behaviours in blind infants and preschoolers. Child: Care, Health, and Development, 17, 137- 157.

 Stemmler, M., Lösel, F., Beelmann, A. & Jaursch, S. (2005). Child problem behavior in kindergarten und in primary school: A comparison between prediction configural frequency analysis and multiple regression. Psychology Science, 47, 467-478.

 Stemmler, M., Beelmann, A., Jaursch, S. & Lösel, F. (2007). Improving parenting practices in order to prevent child behaviour problems: A study on parent training as part of the EFFEKT program. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 210, 563-570.

 

 

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Department of Research Synthesis,

Intervention and Evaluation

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Friedrich-Schiller-University Jena

Institute of Psychology

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Humboldtstraße 26

07743 Jena/ Germany

 

E-Mail:Sek.Beelmann[at]uni-jena.de

 

 

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 Born 1962

 

 1983-1990

Studies of Psychology, Sociology, and Public Health at the University of Bielefeld

 1991-1994

Research Scientist  at the DFG-Special Research Unit Prevention and Intervention in childhood and adolescence

 1994

PhD in Psychology at University of Bielefeld

 1994-2003

Assistant and Associate Professor at the University of Erlangen-Nürnberg

 2001

Habilitation in Psychology

 2003-2004

Guest Professor for Developmental interventions at the University of Cologne

 Since 2004

Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation at FSU Jena

 2005

Offer for Professorships at the Universities of Kaiserslautern, Muenster and Cologne; rejected

 2009

Ruf auf die W3-Professur für Pädagogische Psychologie und angewandte

Entwicklungspsychologie an der Universität Trier (abgelehnt)

 Since 2013

Member directorate of KomRex

 Since 2016

Director of KomRex)